Hogyan legyünk tudatos fogyasztók

Hogyan készüljünk fel a gyalogtúrára?

Akármerre járunk, gyalog szerezhetjük a legszebb élménye­ket az adott helyről. Autóval vagy vonattal csupán elszáguldunk a táj mellett, ha azonban gyalogolunk, halljuk a madárdalt, látjuk az állatokat s a vadvirágokat – és bármikor megállhatunk egy kicsit, hogy átadjuk magunkat ezeknek az örömöknek.

Miért gyalog?

• A gyaloglás a közlekedés lassú, kényelmes módja. Az íróasztal mel­lett végzett egész éves kemény munkát néhány gyalogtúrával töké­letesen ellensúlyozhatjuk.
  • Sok hosszú távú, jelölt gyalogtúra­ útvonal közelében olcsó szálláshe­lyeken pihenhetünk meg, így nem kell drága, szervezett utakra befizet­nünk.
  • A gyalogos nyaraláshoz nem kell különleges edzettség. Ha nincs kedvünk nagy távokat gyalogolni, válasszunk ki magunknak egy szép helyet, és onnan tegyünk naponta rövidebb sétákat!
  • Ha csendben haladunk, olyan álla­tokat is megpillanthatunk, amelyeket az autó ablakából egész biztosan nem látnánk.
  • Ha a természetben gyalogolunk, egy időre elszabadulunk az épített környezettől és tiszta, friss levegőt szívhatunk.
  • Nehezen elérhető helyekre is eljuthatunk. A hegyek közt sok esetben nincsenek autóutak, de a túrázókat számos ösvény várja. Remekül feltöltődünk, amikor a for­galomtól és a zajtól távol gyönyörködünk a táj szépségében.
  • Nagyszerű érzés, amikor csak saját erőnkre hagyatkozunk.

Öt festői szépségű túraútvonal

A gyalogtúrázás mára az idegenforgalom önálló szektorává fejlődött. Némi utánjárással azonban saját magunk is megszervezhetünk egy-egy rövidebb utat. Az alábbi szép, magyarországi túraútvonalak közül négyet az átlagos edzettségű kezdők is kipróbálhatnak.

• Budapestről, a Moszkva térről 10-20 perc alatt eljuthatunk a Normafá­hoz. Innen a kék körsétaútra rátérve 2,5 kilométer megtétele után érjük el a Budai-hegység egyik legszebb pontját, a János-hegyi Erzsébet-kilátót.
  • Pilisszentkeresztről a kék jelzést követve 1,5 órás séta után érünk fel Dobogókőre. A kilátóból belátni a Pilist és a Visegrádi-hegységet.
  • Balatonfüred sok látnivalóval és parkkal várja a kirándulókat. A zöld és a kék sávot követve a Jókai-kilátóhoz jutunk. Innen gyönyörű a kilátás a Balatonra. A táv oda-vissza körülbelül 6 kilométer, így időben sem túl sok, s a séta után még marad időnk egy kis lubickolásra is a Balatonban.
  • Vonattal érhető el Darány község, ahonnan jelzett út visz a jelentős természeti értéket képviselő Barcsi Ősborókás Tájvédelmi Körzetbe.
  • Magyarország legmagasabb pontjának, a Kékesnek a meghódítását csak jó erőben lévő turistáknak ajánljuk. A túra Mátrafüredről indul. Előbb a piros, majd a P+ és K+ jelzést kell követni. A 8 km-es út 700 méteres szintkülönbséget jelent. A hegytetőn páratlan szépségű kilátás fogad.

Készüljünk fel!

Ha szervezett gyalogtúrához szeretnénk csatlakozni, derítsük ki, mekkora távot kell megtennünk! A túrák némelyike csak 1-2 kilométeres városnéző sétából áll, máskor viszont I0-I8 kilométer is lehet a napi penzum. Nézzünk utána, milyen terepen kell majd gyalogolnunk! A gyalogtúrák útvonalán gyakoriak a megerőltető szakaszok, s időnként hegyet is kell mászni.

Mit vigyünk?

• Különböző időjárási viszo­nyoknak megfelelő öltözéket
  • Térképet és tájolót (ha szükséges)
  • Széles karimájú kalapot
  • Esőtől védő felszerelést
  • Napozószert
  • Rovarriasztó szert
  • Napszemüveget
  • Sok ivóvizet (főként nagy melegben)

Jó ötlet

Az egész napos kimerítő gyaloglás után áztassuk fáradt lábunkat langyos levendulateába! Ha a lábunk felhólyagosodott, tegyünk rá nyugtató hatású levendulaolajos borogatást, amely lelohasztja a vízhólyagot, és elfertőződését is megakadályozza.

A gyaloglás szabályai

• Ha egyedül készülünk gyalogtúrá­ra, tudassuk valakivel, hová megyünk, és várhatóan mikor érünk vissza!
  • Tartsuk tiszteletben mások tulaj­donát: engedély nélkül ne hatoljunk be magánterületre, illetve a kapukat mindig úgy hagyjuk, ahogy találtuk!
  • Legyünk óvatosak, ha háziállatok közé kell mennünk! A kecskék, a bi­kák és néha a tehenek is agresszívan viselkednek.
  • Vigyázzunk a kutyákkal! Legyen nálunk bot, vagy ha egy kutya fenye­getően közelít, vegyünk fel a földről egy jókora követ!

Városnézés

Amikor elutazunk valahová nya­ralni, kirándulni vagy akár egy városnéző útra, szinte mindig többet gyaloglunk, mint azt általában otthon tennénk. Néha még a repülőtereken is jelentős távolságokat kell megtennünk, te­hát készüljünk fel, nehogy kime­rüljünk!

• Vegyünk kényelmes, gumitalpú cipőt! Ez elengedhetetlen a város­nézéshez. Ne feledjük, mennyire kimerítő, ha az ember egész nap szilárd felületen gyalogol!
  • Nézzünk utána a szervezett vá­rosnéző sétáknak! Ezek során meg­ismerhetjük a várost, és ha az ide­genvezető helybéli, egy sor érdekes­séggel gyarapíthatjuk ismereteinket.
  • A napi program megtervezésekor gondoljunk arra is, hogy például a múzeumokon belül is gyalog kell közlekednünk! Ez néha meglepően nagy távolságot jelent.
  • Próbáljuk megválogatni, mit né­zünk meg, máskülönben nemcsak a lábunk fárad ki, hanem az elménk is. A Louvre-ban például több mint egymillió műtárgyat mutatnak be 13 kilométernyi folyosón és terem­ben. Ha van rá időnk, célszerű több rövid látogatást tenni ahelyett, hogy mindent egy nap alatt néznénk meg.

Egyes városoknak vannak olyan negyedei, ahová nem biztonságos gyalog bemerészkedni

Lóránt Szentgyörgyváry

Szerző: Szentgyörgyváry Lóránt

Szakmai gyakorlatok és tanulmányok:  Életmód-tanácsadás, kiropraktika és reflexológia. Minden érdekel ami az egészséggel vagy annak megőrzésével kapcsolatos. Az oldalon rendszeresen publikálom a saját cikkeimet.