Babaápolás

Hotelekben, motelekben, távol az otthontól a babával

A babával töltött első éjszaka a nagyvi­lágban kicsit rémisztő lehet. De jobban fogunk aludni, ha betartjuk az alábbi tanácsokat:

• Érkezés után ellenőrizzük biztonsági szempontból a szobát – különösen ha a baba már jár vagy mászik. Némelyik családbarát hotellánc eleve gyerekbiztos­sá teszi a szobáit, másképp lehet, hogy otthonról kell hozni biztonsági beren­dezéseket. Gondoskodjunk arról, hogy a nyitott ablakok, elektromos kábelek, üvegek és hasonlók ne legyenek elérhetők. A szabadon lévő konnektorokat dugaszoljuk be, a fürdőszobaajtót tartsuk csukva. Ellenőriz­zük a kiságyat biztonsági szempontból. Ha van minibár a szo­bában, üríttessük ki, vagy gondoskodjunk róla, hogy biztonságosan zárva legyen.
  • Ha a babát az ágyra helyezzük pelenkázni vagy játszani, használjunk vízhat­lan borítót, hogy megvédjük az ágyat a babától és a babát a feltételezhetően nem elég tiszta ágytakarótól.
  • Ha a babát a szobában etetjük, tegyünk újságpapírt vagy műanyag fóliát a padló­ra, hogy megvédjük a szőnyeget – rész­ben udvariasságból, részben azért, hogy ne fizettessék meg velünk a tisztítást.
  • Ne zárjuk el az aktív babát. A fel­ügyeletünk alatti mászással nincs gond, hacsak a szőnyeg szemmel láthatóan nem Koszos, és az ugyancsak felügyelet alatti felfedező totyogással sincs gond. De el­lenőrizzük az ágy alatti részt, nehogy valami veszélyes (vagy egészségre ártal­mas) dolog legyen alatta.
  • A hotel révén szerezzünk gyerekfel­ügyelőt. A legtöbb szálloda és üdülő gon­doskodik valamilyen gyerekmegőrzésről. Amit azonban nyújtanak, jelentősen el­térhet. Lehet, hogy a hotel takarítónője szeretné kiegészíteni a fizetését, lehet, hogy a portán átadják a helyi bébiszitter-szolgáltatások telefonszámainak listáját (és nekünk kell felhívni és felven­ni őket), lehet, hogy van helyi gyerek­felügyelő programjuk (leggyakrabban a családokra épülő, nagy üdülőkben).
  • Az utazás során kezeljünk minden bé­biszittert úgy, mintha otthon volnánk: csak olyan személyt válasszunk, aki le­informálható, vizsgázott, biztosított és szerződéses, és akit (vagy legalább a szol­gáltatót) ki lehet kérdezni. A recepciós pultnál fogadjuk őket, így biztosak lehe­tünk abban, hogy a megfelelő embert kapjuk.

Nagy magasságban

Ha olyan helyre megyünk, amely ma­gasan a tengerszint felett van, meg kell tennünk néhány óvintézkedést. Mivel nagyobb magasságokban a napsugarak sokkal intenzívebben érnek, különösen gondosnak kell lenni a napvédő krémek használatával és a napozási idő korlátozá­sával. Mivel nagyobb a folyadékigény, az ott-tartózkodás alatt a nagyobb ba­bának valamivel több gyümölcslére vagy vízre lesz szüksége naponta.

Vérszegény babánál a levegő ala­csonyabb oxigéntartalma megnövel­heti a pulzust és a légzésszámot, és fáradékonyságot okozhat. Ez nem ok ag­godalomra, hacsak nincs a babának fertőzése vagy más egészségügyi prob­lémája, például szívbetegsége – eb­ben az esetben beszéljünk orvossal az út előtt. De mindenképpen tervezzünk be gyakori pihenőket.

Jó mulatást!

Terveztünk, pakoltunk, cipekedtünk, utaztunk. Itt az idő a szórakozásra. Ez a néhány tanács segíthet, hogy jól érez­zük magunkat a babával:

• Legyünk reálisak az útiterv összeál­lításában. Nem leszünk képesek úgy tartani a tempót a babával, mintha csak felnőttekre terveztük volna az utat. Ha túl sokat akarunk, nem fog­juk élvezni.
  • Az útiterv legyen rugalmas. Ha azt terveztük, hogy Budapestről egyene­sen elvezetünk Opatijába, de a babá­nak Zágráb környékén elege van a ko­csiból, álljunk meg éjszakára. Ha két napot akartunk nézelődéssel tölteni Athénban, de a baba nyűgössége már az első reggel romba dönti a romok megtekintését, nézzük meg máskor a Parthenont.
  • Olyan helyeket látogassunk, ahol a babának nem kell sokáig nyugton vagy csöndben maradnia. A szabadtéri szob­rok, parkok, állatkertek és némelyik múzeum érdekes lehet a babák és a kis­gyerekek számára — még ha idejük java részében csak a többi embert figyelik is. Ha lehet, fogadjunk fel egy bébiszittert, amikor el akarunk menni az operába, egy koncertre vagy színházba.
Tibor Griffel

Szerző: Griffel Tibor

Végzettség: ELTE – Eötvös Loránd Tudományegyetem. Szakterület: a szív- és érrendszeri betegségek, gasztroenterológiai betegségek és a légzőrendszeri betegségek. Jelenleg reflexológus, életmód és tanácsadó terapeuta tanulmányokat is végzek.